zaterdag 20 augustus 2016

Een vrolijk zomerkleedje


In april maakte ik voor het eerst een kleedje voor mezelf. Dit was me zo goed meegevallen dat het meteen begon te kriebelen om er nog één te maken. Deze keer wou ik een kleedje maken om er deze zomer van te genieten. Ideeën en inspiratie had ik in ieder geval genoeg. In het boek "200 jurken" geeft Evelien Cabie maar liefst 20 basispatronen om een kleedje samen te stellen dat helemaal bij je past. 

Aan dit deel beleef ik dan ook al de helft van het plezier. Ik vind het heerlijk om na te denken over het model en er dan nog een bijpassend kraagje, mouwen en fournituren bij te kiezen. 

De stof heb ik gevonden tijdens een stockverkoop van de Habiba. Toen ik het stofje vond, zag ik er meteen een vrolijk zomerkleedje in. Ik heb er nog een licht blauw boordje bij gekozen om het af te werken.
                              

Eind juni begon de tijd te dringen om eraan te beginnen en met de verbouwingswerken in zicht zou ik in juli niet veel tijd hebben. Maar dankzij het duidelijke stappenplan met uitleg en tekeningen ben ik erin geslaagd om het kleedje op vijf avonden in elkaar te zetten. Omdat er zoveel mogelijkheden zijn is het wel even opletten bij het overtekenen van het patroon. 

Dit kleedje is het nina-basismodel met kapmouwen en een ronde kraag met punten. Normaal gezien wordt het kleedje gemaakt met een blinde rits. Maar door de tijdsdruk en het feit dat ik nog geen blinde rits heb genaaid, heb ik het achteraan hoger dicht gemaakt en een knoopje voorzien. 

Het is een heel fijn kleedje om te dragen en ik word er helemaal vrolijk van. Aangezien het volgende week op en top zomer wordt kan ik er zeker nog een tijdje van genieten.




Geen opmerkingen:

Een reactie posten