maandag 4 december 2017

Een leuke sjaal naaien in 5 stappen

Vorige winter maakte ik voor de jongens deze lekker warme buff. Dit jaar wou ik voor mezelf ook zo een exemplaar maken maar dan een paar maten groter. Toen kwam ik op Pinterest deze "lüttes tuch" tegen en was ik meteen enthousiast over deze sjaal. Het leuke stofje dat ik al had gevonden paste perfect bij dit naaiproject. 


Het is zo snel en gemakkelijk te maken dat je je helemaal kan uitleven met kleurencombinaties en materiaal. Want mooie sjaals heb je nooit genoeg, toch? En familie en vrienden ook niet. Dus is dit misschien wel een leuk idee voor een zelfgemaakt cadeau onder de kerstboom.

Dit heb je nodig:
  • 1 stuk tricot voor de buitenkant (50 cm x 150 cm). Ik maakte hem 150 cm lang maar je kan ook 135 cm of 140 cm nemen. Afhankelijk van hoe strak je hem wilt
  • 1 stuk fleece of andere zachte stof voor de binnenkant (50 cm x 150 cm)
  • 1 knoop
  • 2 stukjes touw (+/- 10 cm)
  • 1 stuk daim of leer +/- 15 cm. 

Zo ga je te werk:

1. Voor het stukje daim over de touwtjes teken je een patroon dat je mooi vind. Speld vast op het daim en knip 2 x uit.

2. Neem de tricot stof voor de buitenkant. Steek het touw door de knoop en bevestig dit op de goede zijde op 4 cm van de punt. Naai het stukje touw onderaan op 2 cm vast met een zigzagsteek. Leg het stuk daim over het touw en naai de contouren vast.   

3. Doe hetzelfde met enkel het touw aan de andere bovenhoek.

4. Neem de fleece voor de binnenkant en leg de 2 stukken stof met de goede kanten op elkaar. Speld en naai vast op 1 cm naadwaarde. Laat een keergat van +/- 10 cm. Zowel fleece als tricot rafelen niet. Daarom is het niet nodig om de randen af te werken met een zigzagsteek of overlock.

5. Keer de stof en sluit het keergat op een paar millimeter van de rand.


Lekker ingeduffeld naar buiten met deze warme knusse sjaal. Hij heeft de afgelopen week al goed dienst gedaan ;)





Geen opmerkingen:

Een reactie posten