donderdag 17 december 2015

Een kerststal maken met brooddeeg

Onze beeldjes van de kerststal waren aan vervanging toe. Met twee kleine kindjes willen we liever geen geld geven aan nieuwe fragiele beelden. De kerststal wordt hier dan ook gebruikt om mee te spelen. Maria,Jozef en de rest gaan regelmatig op verplaatsing en beleven dan de grootste avonturen.

Door het boekje "Leuke knutsels met brooddeeg" van Gudrun Schmitt kwam het idee om zelf de figuren uit de kerststal te maken. Het is niet duur en leuk voor de kindjes.
Omdat ik de beelden niet allemaal op hetzelfde moment heb gemaakt, heb ik twee keer brooddeeg moeten maken. Hierdoor heb ik gemerkt dat stevig deeg gemakkelijker is om de beelden vorm te geven.

Maria is zo een beeldje dat ik heb gemaakt met soepeler deeg. Als je de mantel over het beeldje legt dan zakt het meer in. Daarom is Maria iets zwaarder geworden dan oorspronkelijk de bedoeling was. Maar aangezien zwangerschapskilo's nu eenmaal de realiteit zijn heb ik Maria zo behouden.

Als recept voor het brooddeeg heb ik 1 kopje bloem, 1 kopje zout en 1/2 kopje water gebruikt. De figuren heb ik in de oven op 50 °C gebakken mét de deur open. 






De kerststal van Haba of playmobil zijn ook leuke en kindvriendelijke alternatieven die we zeker kunnen aanbevelen.

We wensen jullie een fijne start van de kerstvakantie.

Dit willen we jullie nog even meegeven. 
E. en R. waren zo lief om ons via mail hun zelfgemaakte kerststal in stof en gehaakte Rudolf door te sturen. Heel mooi gemaakt, dank je wel! 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten