vrijdag 29 januari 2016

Acht survivaltips voor de avondspits



Ik kom de oprit opgereden. Sleutel uit het contact. De cd van Jip en Janneke stopt met spelen. "Yes, we zijn thuis." Tijd om de twee kleine prinsjes na een dag op school en de crèche naar binnen te brengen. Vijf minuten later sta ik nog steeds op diezelfde oprit rond te kijken. De kleuter van het gezelschap wil alleen uit de autostoel kruipen want "Ik kan dat zelf, mama." Voordat ik het doorheb is hij toch nog snel vooraan in de auto geklommen. "Mag ik één keer toeteren mama?"

Handtas over de schouder, boekentassen in de ene hand, onze jongste op de andere arm en een vers brood tussen de tanden. Woehoe, de voordeur bereikt. Maar waar zijn die sleutels nu?

Jassen en schoenen uit, boekentassen nakijken. Wat heb ik de schatjes weer gemist vandaag. Dan is het de hoogste tijd om aan het avondeten te beginnen. Ik loop naar de keuken en ik vraag me af of het vandaag dé dag gaat zijn? Een dag waarop ik rustig achter de kookpannen sta terwijl de kindjes gemoedelijk blijven spelen.

Een... twee... drie... "Mama, kom je spelen?" "Mama, mag ik al iets eten?" "Mama, wil je me pakken?" Ik sta in de keuken met twee hongerig kindjes op mijn arm en aan mijn been. De aardappelen koken over. De zak met diepvrieserwtjes valt uit mijn handen. Erwtjes all over the place. Halleluja! En dan... gaat ook nog eens de telefoon. Dit is gebaseerd op waargebeurde feiten. :)

Stoom komt uit mijn oren en het liefst van al wil ik gillend naar buiten rennen maar dat doe ik niet. Ik probeer kalm te blijven en adem rustig in en uit. Dat zou helpen.

Van heel de dag vind ik koken met twee kindjes die moe en hongerig zijn de grootste uitdaging. Ik heb daarom al heel wat dingen uitgeprobeerd om dit deel van de avond vlotter te laten verlopen. Een paar tips wil ik graag met jullie delen.

Tip 1: Maak eerst even tijd voor de kindjes
Het klinkt gek want de avondroutine is vaak een race tegen de klok. Ik wil ze rustig laten eten, nog even wassen en zorgen dat ze op tijd in hun bedjes liggen. Ik heb gemerkt dat als ik niet direct begin te koken of op te ruimen maar eerst de tijd neem om een kwartier met de kindjes te spelen dan haal ik hier dubbel zoveel voordeel uit. De kindjes en ikzelf kunnen tot rust komen en even knuffelen. Ze vinden het heerlijk om de volle aandacht van mama te krijgen.


Tip 2: Maak er een klein feestje van 
Ik doe wat snoeptomaatjes en komkommer op een bordje. Ik neem een leuke beker met rietje voor een drankje. We zetten muziek op en ik serveer alles voor een kleine aperitiefparty. De sfeer is goed. Ik kan al aan het eten beginnen en de kindjes hebben al een eerste portie groenten op. Een win win situatie.


Tip 3: Soep is altijd gemakkelijk
Als ik tijd heb in het weekend probeer ik een ketel soep te maken voor de week. Is heel gemakkelijk om met boterham te eten als we echt laat thuis zijn. Maar om de eerste honger te stillen is dit ook een succes. Extra portie groenten: check!


Tip 4: Kook voor 2 dagen
Op een dag wanneer ik meer tijd heb probeer ik voor twee dagen te koken. Twee menu's die goed werken zijn vis met groenten in de stomer en quiche. De groenten kan ik samen schoonmaken. Terwijl de stomer opstaat maak ik de quiche klaar. In theorie garen beiden vanzelf en moet ik er niet bij blijven staan dus kan ik nog even met de kindjes spelen. Weinig werk en voor twee dagen gezond eten daar kan ik alleen maar blij van worden.


Tip 5: Zet ze aan de afwas
Tijdens een infoavond over de ontwikkeling van het kind ben ik te weten gekomen dat afwassen (met de handjes in het water zitten) heel goed is voor hun ontwikkeling. Wij hebben altijd wel een klein afwasje van papflessen of plastieken kommetjes staan. Daarom staat ons oudste kereltje al van kleins af aan regelmatig op een stoel aan de afwasbak en laten we hem afwassen. Hij wordt daar rustig van en hij kan er een tijdje mee bezig zijn.


Tip 6: De draagzak
Na een dag vol met nieuwe indrukken willen de kindjes gewoon dicht bij ons zijn en gepakt worden. Niet praktisch tijdens het koken. Daarom draag ik onze jongste soms in de draagzak op mijn rug (type ergobaby of manduca) terwijl ik kook. Hij kan lekker dicht bij mama zijn en ik heb mijn handen vrij om op een veilige manier eten te maken.


Tip 7: Laat de kleine chefkoks meehelpen
Tegenwoordig is dit iets wat het beste werkt bij ons. De jongste mag in de stoel bij ons zitten en knabbelt alvast op een stukje brood. Ondertussen is onze oudste mijn kleine hulpkok. Hij mag de groenten en het vlees uit de koelkast nemen. Kookpotten uit de kast halen. Hij snijdt graag de groenten in stukjes. Oké, dat is niet perfect in brunoise maar hij vindt het heerlijk om te mogen helpen.
Het is ook een moment waarop hij spontaan begint te vertellen over dingen die er op school gebeurd zijn.


Tip 8: Wees lief voor jezelf
Ik heb geleerd dat niet alles perfect moet zijn. Ik heb mij erbij neergelegd dat onze keuken en living er soms bijliggen alsof een orkaan met windkracht 12 gepasseerd is. Ik doe mijn best en dat is meer dan goed genoeg.

We zijn heel benieuwd naar jullie tips voor de avondspits?!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten