vrijdag 18 maart 2016

Home "sweet" home. Deel 1: Havermoutkoekjes


Sinds enkele maanden heb ik de wondere wereld van het bakken ontdekt. Ik vind het heerlijk om te doen. Want zeg nu zelf, er is niets zo gezellig als een huis waar de geur van versgebakken cake je tegemoetkomt. 

Ik probeer elke week een nieuw recept uit. Vaak met succes maar er durft zeker al eens iets mislukken. Terwijl ik op zoek was naar lekkere recepten, kwam ik uit op het zoetste blog van Nederland: Laura's bakery. Op dit blog wordt alles heel duidelijk uitgelegd met behulp van mooie foto's. Hierdoor wordt bakken helemaal niet zo moeilijk. Ik heb al een aantal recepten geprobeerd en de appel-kaneelcake is echt om te smullen.

De havermoutkoekjes zijn ook een succes. Ze zijn heel gemakkelijk te maken, snel klaar en ideaal om jezelf te trakteren op een lekker tussendoortje.
Het basisrecept kan je hier vinden. Ik heb er een beetje mijn eigen versie van gemaakt. 



Dit heb je nodig voor 12 koekjes:
  • 30 g boter
  • 50 g fijne kristalsuiker
  • 50 g donkerbruine basterdsuiker
  • 1 ei
  • 1 tl vanille extract
  • 100 g bloem
  • 65 g havermout
  • 1 tl bakpoeder
  • snuifje zout
  • 50 g noten (hazelnoten en/of walnoten)
  • 50 g rozijnen

Zo ga je te werk:
  • Doe de boter en beide soorten suiker in een kom en meng. Voeg daarna het ei en vanille extract toe. Mix tot een egaal mengsel.
  • Voeg daarna de bloem, havermout, bakpoeder en zout tegelijk toe en mix tot een mooi deeg. Als het deeg nog wat plakkerig is, is perfect normaal.
  • Meng met een spatel nog de noten en rozijnen door het deeg.
  • Rol 12 balletjes van het deeg en leg ze op een plaat of rooster met een vel bakpapier.
  • Volgens het recept van Laura moet je de balletjes niet plat drukken. Ik heb ze wel een beetje platter gemaakt.
  • Bak de koekjes in 15 minuten op 190 graden of tot de randjes goudbruin kleuren.
  • Laat ze even afkoelen, maak ondertussen een tas thee of koffie, neem er een koekje bij en genieten maar ...

De rest van de koekjes doe je best in een koekjestrommel. Zo blijven ze zeker een week goed. Als je er zolang vanaf kan blijven natuurlijk ;)

Ik kreeg van onze mama haar schriftje vol met bakrecepten. De herinnering aan versgebakken soezen en de frisse smaak van een plattekaastaart kwamen weer helemaal terug. Ik ga deze recepten ook eens uit proberen. Pure nostalgie en jeugdsentiment! Ik hou jullie op de hoogte ...



Geen opmerkingen:

Een reactie posten